Når klyngeteori settes i praksis: Mosetertoppen 16. september
16. september ble medlemmer av Rekreasjonsklynga og utvalgte opplevelsesaktører i Gudbrandsdalen samlet på Mosetertoppen til en workshop med et tydelig mål: å utforske hvordan kvalitetsopplevelser kan utvikles og tilpasses ulike målgrupper.
Workshopen ble fasilitert av masterstudenter i Bærekraftig innovasjon ved Universitetet i Innlandet, som del av emnet Samskaping og innovasjon. Studentene bidro med metodisk tilnærming og strukturert casearbeid, mens deltakerne fra klynga og opplevelsesnæringen bidro med sin erfaring, kompetanse og lokalkunnskap.
Tre målgrupper i fokus
Gjennom casebasert arbeid og dialog tok vi for oss tre konkrete målgrupper:
Familier på sykkelferie
Langrennsentusiasten på hytta
Internasjonale og velstående par
Gjennom diskusjonene ble det tydelig at kvalitetsopplevelser handler om mer enn selve produktet eller aktiviteten. Det dreier seg om helheten i opplevelsen – fra vertskap og formidling til tilrettelegging og tilgjengelighet.
Resultater og ringvirkninger
Selv om workshopen ikke resulterte i ferdige, nye opplevelseskonsepter der og da, ble det løftet fram ideer som kan videreutvikles, og ikke minst ble det lagt konkrete samarbeidsplaner mellom flere aktører. Dette er kanskje det viktigste resultatet: en styrket forståelse av hvor avgjørende nettverk og møteplasser er for å drive utvikling framover.
Her ser vi klyngeteori i praksis. Når bedrifter, akademia og offentlige aktører møtes, oppstår det nettverkseffekter – ny kunnskap, relasjoner og samarbeid som igjen legger grunnlaget for innovasjon og verdiskaping.
Takk og veien videre
En stor takk til alle som bidro med energi, ideer og innsikt. Dere viser i praksis hvorfor Rekreasjonsklynga er et kraftfullt verktøy for regional utvikling i Gudbrandsdalen.
Vi ser allerede ringvirkninger av dagen, og gleder oss til å følge opp de involverte aktørene i tiden framover. Neste milepæl er fagsamlingen 23. oktober, hvor vi fortsetter arbeidet med temaet Kvalitetsopplevelser i Gudbrandsdalen.